Приятел с името Drag
/Ким Сорокопуд/
www.motor.ruМалко от световните мотоциклетни производители могат да игнорират модата на круизърите. Дори и по-малките фирми се стремят да имат в своето портфолио тези хромирани “коне”. Първенството в съревнованието за най-стилна машина вече отдавна се удържа от японската фирма Yamaha със своя утвърден бестселър XVS 650 Drag Star, който е влязъл в сериино производство през 1996 година.
Как ли не ги наричат- круизъри, чопъри, къстъми. Тези машини се отличават с максимално комфортно сядане, изнесени напред степенки, ниско разположена седалка, капковиден резервоар и изобилие от блестящи детайли.
Предназначението на този стил- спокойно предвижване на големи дистанции, с минимална смяна на скоростите.За мнозинството-те са едни и същи. Вината за това, е стиловото смесване което допускат производителите. Оттук, разбира се и объркването в названията. Само големите компании се стремят да спазват и следват каноните.
В Yamaha XVS 650 Drag Star породата е веднага разпознаваема. Масивният силует , широкопрофилната гума с неголям диаметър, масивната предна вилка, дълбоките калници... Тук всичко до последното винтче е подчинено на стила “Cruiser”(кръстосвач) –американските мотоциклети от 50-те години.
Наситеният цвят, прецизното изпълнение, масивният V-образен силует на въздушното охлаждане, откритият за погледа изящен кардан, колелата със спици, дългите тръби на заглушителите, кожената тапицерия -никого не оставят равнодушен. Целият този набор, поклонниците на Харлей-Дейвидсън наричат”подражание на Легендата”. Кой ли би спорил! Но малко ще спорят и с другите:такова “копие” по всички технически параметри превъзхожда своя оригинал!
Какво удоволствие се крие зад кормилото на този разкошен мотоциклет?Окачването и седлото приятно поемат масата на тялото, кожата изскърцва—класа! Мисълта за кик-стартер дори не ти минава-при такъв обем на цилиндрите и такава степен на сгъстяване едва ли нормален човек би превъртял коляновия вал за стартиране. Натиснатият бутон на електростартера предизвиква припукване в пространството. Енергично ревящ, двигателя преминава на свободен ход, издавайки приятни за слуха, плътни звуци “туп-туп-туп”, толкова характерни за “големите”. Завъртам ръчката на газта- Drag Star отвръща със солиден рев.
V-образният вибрира чувствително , но ненатрапчиво. Впечатлението е такова, че има в сърцето си не 650 , а цели 800 кубика. Характерната стойка изисква изграждане на навик: при първия старт стъпалата ви могат и да не намерят изнесените далеко напред степенки(J чак пък).
Въпреки утвърденото мнение за круизърите – като за мотоциклети за истински мъже и при цялата своя “масивна” външност Ямахата е наистина послушна. Лостовете и педалите работят изключително меко.
При движение , почти 300 кг. обща маса условно престава да съществува.
“Пилиш” по пътя като в голяма лимузина. Налага се завиване, рязко ускорение, или да минеш на слалом между колите—за това дори и не мислиш. Комфортът, знаете ли, засища...
И така иска ни се да узнаем характера на Drag Star по- добре. За целта се опитвам да го изведа от инертното състояние –рязко накланям машината във виража и на излизане добавям газ.
Усещането е безподобно.
Круизерът е мек и послушен в управлението, “вежливо “ реагира на действията на водача: влиза в завоя като по релси. Ниският център на тежестта и добрите гуми позволяват да се наклоните до изстъргването на степенките в асфалта. При солидна база Drag Star притежава неголям радиус на завиване, което положително го отличава от повечето круизъри. Ямаха обезпечават подобаваща за такъв клас машини темп на движение, при това тук и с напълно достатъчен въртящ момент и мощност в ниските обороти.
А как се държи мотоциклета на неравен път? Признавам , впечатленията са нееднозначни. Мекото окачване коректно улавя дупките и неравностите, но при спиране и форсиране в препятствие се усеща някаква твърдост. Задният моно амортесиьор изкусно е скрит в “недрата”на Drag Star-а, обезпечавайки ход на колелото от 86 мм, е твърд и добре работещ. А за предните телескопи така не може да се каже: имайки работен ход от 105 мм, те ”потъват” дори при плавно спиране на светофара, а рязкото спиране предизвиква неизменно “клатене”. Впрочем този “недостатък” може да се отстрани чрез подмяната на маслото в коловете(дали?). Някои фенове(J) считат това по-скоро за достойнство, специфично за стила “круизър”.
Двигателят с неговите 40 “кончета” има приличен характер. Веднага , още в ниските обороти той подхваща мотоциклета с пряма- някак си драгстърска сила. Но това продължава до към 100км/ч. Нататък ускорението е по-умерено – казва си думата скромната , по мерките на круизърите , кубатура. Двигателят притежава изключително гъвкави характеристики, дори е неразбираемо защо има многостепенна скоростна кутия.Наличието на пета скорост е дълг към традицията. Възможно е веднага след старта да вкарате, например трета и бавно да се придвижвате в транспортния поток, при това остава достатъчно запас от тяга, за да направите престрояване.Само връщате газта и мащшината намалява, спирайки с двигателя.
За любителите на скоростта ще кажа, че максималната скорост на този круизър-реално е 150 км/ч , при което хромираният скоростомер на резервоара показва 175 км/ч и доволно бързо “лапа” бензина-разхода нараства до 9л/100км.
Обикновено , собственикът на такъв красавец не е с пистаркаджийски похвати на каране и така неговите коне така и никой няма да разбере. Ездата на круизъра трябва да бъде подчертано плавна и ненатрапчива. Впрочем, ако някой се усъмни в неговитединамични качества –завъртете ръчката на газта...и съмняващите се ще останат далеч назад.Оптималният режим за Drag Star-а е дългия път и скорост около стоте.При това разхода е около 7л/100км. По бързото каране не е интересно толкова-започваш да се бориш с вятъра, снижава се усещането за комфорт, а без него какъв кеф? Да , и динамиката, както вече се каза , става някак вяла...
Широката задна гума 170/80-15 малко затормозява управляемостта на мотоциклета, но затова пък добре съответстват характеристиките на предната (298мм) дискова и задната (200мм)барабанна спирачки.
Спирачките на XVS 650 Drag Star са великолепни.Работят меко, позволявайки точно да се дозира усилието- и при това много ефективно , без големи усилия на лоста и педала. Въобще, дори преднамереното търсене на недостатъци не дава резултати-няма за какво да се хванете-всичко е измислено и отчетено.Понякога включването на неутрална може да разклати впечатлението от машината.
От момента си на представяне през 1996 година XVS 650 Drag Starсе ползва със завидна популярност. Къде е тайната? Преди всичко, кубатурата на мотоциклета Ви позволява да се чувствате прекрасно зад волана(както начинаещите , така и не дотам) По тежката и мощна модификация с 1100 кубиковия двигател вече изисква наличието на определени навици за управление. Да, и парите които ще Ви се наложи да платите за него са доста повече .При това външно-тези машини са като близнаци.